چگونه پوستی زیبا و شاداب داشته باشیم!؟

  • ۰
  • ۰

افرادی که به پسوریازیس دچارند از چه پرهیزات غذایی باید پیروی کنند و چه توصیه های پزشکی را باید رعایت کنند؟ این افراد چه داروهایی باید مصرف کنند و طب سنتی برای این افراد چه پیشنهادات درمانی دارد؟

علت ابتلا به این بیماری کاملا مشخص نیست ولی عوامل ژنتیکی، محیطی، اختلال عملکرد دستگاه گوارش و در نهایت اختلال سیستم ایمنی را در آن دخیل می‌دانند.

ضایعات پوستی در این بیماری  برجسته و قرمزرنگ با پوسته‌های فراوان بوده که در قسمت‌های مختلف بدن مانند آرنج، زانوها، تنه، دست یا پا بروز می‌کند. شیوع بیماری‌هایی مانند بیماری‌های قلبی -عروقی، سندرم متابولیک، افسردگی، سرطان، پوکی استخوان، آرتریت پسوریاتیک، بیماری‌های کلیوی، کبدی، التهابی و ایمونولوژیک مانند کرون و کولیت اولسرو و بعضی از انواع سرطان‌ها و لنفوم پوستی همراه آن بسیار بالاست.

استرس، قطع ناگهانی کورتون، صدمه به پوست، تغییر فصول (پاییز باعث بدتر شدن بیماری می‌شود) و آب و هوا، خشکی پوست، آب گرم، مصرف زیاد الکل، سیگار و چاقی از جمله عواملی هستند که می‌توانند باعث تشدید بیماری شوند.

این بیماری به هیچ‌وجه مسری نیست و همانطور که ذکر شد این بیماری در فصل پاییز شدت می‌یابد به همین دلیل از نظر طب سنتی راهکارهایی برای کنترل بیماری در این فصل پیشنهاد می‌شود.

بادمجان، عدس، چاشنی‌های شور، کلم، غذا‌های صنعتی (سوسیس، کالباس، فست‌فودها و کنسروها) و همچنین مصرف مداوم و مکرر میوه‌ها و غذاهای غلیظ مثل ماهی شور و گوشت خشک کرده، گوشت گاو، بادمجان، انبه و موز، سرکه، ترشی جات، کشک و قره‌قروت به دلیل خاصیت سودازایی که دارند، باید کاهش یابد.

مبتلایان به این بیماری باید از خشم و کینه و عصبانیت، پرخاشگری، تاسف مداوم، غم، شادی بیش از حد، بی‌حرکتی، خواب زیاد، خستگی زیاد، در معرض گرمای زیاد بودن، در معرض سرمای زیاد بودن، پرخوری زیاد، در شرایط گرما و سرمای زیاد بودن، در معرض پرتو نور لامپ‌های کم مصرف بودن و به‌طور کلی استفاده زیاد از لامپ‌ها و همچنین استفاده از صداهای موسیقی جاز به‌طور پیوسته و از صداهای مداوم استفاده کردن بپرهیزند.  علاوه بر اینها، پریدن از خواب، خواب نا‌کافی، تغییر شیف خواب در شب و روز، خواب صبحگاهی، دیر خوابیدن، ترسیدن، استفاده از آب خیلی سرد بعد از غذا، استفاده از نوشیدنی‌های خیلی داغ، استفاده از مشروبات الکلی، نوشیدن آب بین غذا، غذای فریز شده خوردن، غذاهای شب مانده خوردن، استفاده از غذای خیلی شور و خیلی تند و خیلی تلخ، استفاده از غذاپزهای برقی، خوابیدن در تخت‌های فلزی، و اتاق‌های دارای جدار فلزی و استفاده از پوشش‌های صیقلی در اتاق و محل اقامت، استفاده زیاد از حد تلفن همراه و رایانه، پیاده‌روی نکردن، سکوت مداوم، غم و اضطراب بسیار، گریه نکردن،‌ تماشای صحنه‌های خشن و ترسناک از دیگر رفتارهای سودازا هستند که به‌طور کلی از همه این رفتارها باید اجتناب کرد.

این بیماران باید هم در رفتار و هم در مصرف مواد غذایی اعتدال را رعایت کنند تا در طول این فصل دچار عود بیماری نشوند.

درمان این بیماری از منظر طب مدرن فقط علامتی و استفاده از داروهای خوراکی و موضعی مرطوب‌کننده و کورتونی است ولی در طب سنتی با رعایت آداب غذایی و رفتار درمانی و همچنین داروهای بدون عارضه گیاهی درمان کامل‌تر و بهتری در انتظار بیمار خواهد بود.